Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehuset Aavangen

Hvem er vi? 

Børnehaven er en del af den kommunale institution Børnehuset Aavangen. Børnehaven er normeret til 80 børnehavebørn i alderen 3-6 år og ligger i de mest fantastiske omgivelser. Børnehaven består af to fløje - Rødderne og Krudtuglerne. 

Vi er et stort hus med massere plads til tumlen, leg, nærvær, hygge og fordybelse. Vores udendørsarealer byder på flere skønne legepladser, som inspirerer til motorisk udfoldelse, leg og fordybelse. Vi er så heldige at have skoven, åen og en fantastisk bålhytte lige i baghaven. Vi gør brug af naturen som læringsrum og er meget stolte af og have både det blå og det grønne flag i toppen af flagstangen.

Åbningstider:

Rødderne og Krudtuglerne åbner mandag til torsdag kl 6.30 -17.00 og fredag kl 6.30 - 16.00.

Hver dag åbner vi sammen i fællesrummet fra 6.30- 8.00, hvor vi derefter vil trække ud på fløjene. Om eftermiddagen samles vi igen kl. 16.00-17.00.

Efter efterårsferien opholder ældstegruppen fra Rødderne og Krudtuglerne sig i fællesrummet fra 8.00-16.00, hvor de arbejder med før skolefærdigheder.

En typisk dag i børnehaven ser således ud:

Kl. 06:30 Åbner vi sammen i fællesrummet, hvor du har mulighed for at spise morgenmad frem til kl. 7.00.

Kl. 08:00 Går åbner vi fløjene og leger, og fra 9.00 til kl. 9.20 spiser vi sammen formiddagsmad  

Kl. 09:30 Laver vi vores formiddags aktivitet (f.eks. en tur i skoven, bål, klippe klistre, male osv.) 

Kl. 11:00 Har vi samling

Kl. 11:15 Spiser vi frokost på fløjene i to grupper 

Kl. 12.00 Leger vi på Legepladsen

Kl. 14:30 Spiser vi frugt/eftermiddagsmad (om fredagen er det kl. 14:00)

Kl. 15:30 Går vi i fællesrummet (om fredagen er det kl. 14:30)

Kl. 17:00 Lukker børnehaven (om fredagen er det kl. 16.00)

 

Samarbejde og værdier:

I børnehaven tror vi på, at hvert barn skal behandles individuelt for at blive set som unikke. Vi stræber efter at fremme udvikling, læring og trivsel for hvert barn gennem en tryg og udfordrende hverdag, hvor samværet er præget af nærvær, omsorg og en anerkendende tilgang. Vores samarbejde med forældre bygger på en åben, ærlig og respektfuld dialog.

Vi engagerer os i relationer og aktiviteter med børnene med klare mål og perspektiver. Vi anvender metoder som ICDP, SMTTE, Alle med og TRASMO. Vi tager altid udgangspunkt i hvor børnegruppen befinder sig nu, og hvor der eventuelt er behov for øvelse.

Vi har en inkluderende tilgang, hvor der er plads til alle, og alle værdsættes lige højt. Barnet deltager i mange forskellige relationer i løbet af dagen fx i leg med andre eller når de er på tur i skov og by, derved får de mulighed for at øve sig i flere forskellige niveauer af fællesskab.

Vi fremmer en kultur, hvor tolerance og respekt er centrale værdier, og hvor forskellighed ses som en styrke. Vi anerkender og respekterer, at alle børn har unikke behov og tilpasser vores pædagogik til det enkelte barn. Børnene lærer at forstå og respekterer både egne og andres grænser, hvilket styrker deres selvværd og evne til at anerkende, at andre kan have forskellige behov.

Hvert barn får en fast kontaktperson, som er ansvarlig for at følge barnets udvikling, trivsel og sociale relationer samt udviklingsplan. Dette sikrer, at vi kan fokuserer på samarbejde og værdier, mens vi støtter hvert barns individuelle behov. Vi går meget op i et godt forældresamarbejde og værdsætter en åben og respektfuld dialog med forældrene for at sikre barnets trivsel og udvikling.

 

Pædagogik og læringsmiljø:

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i dagtilbudspolitikken samt den sammenhængende børnepolitik, som er beskrevet af Rebild Kommune. Vi planlægger og afstemmer vores pædagogiske arbejde ud fra børnenes udviklingstrin, ressourcer og behov, med fokus på de seks læreplanstemaer.

  1. Alsidig personlig udvikling: Vi støtter børnenes personlige udvikling gennem aktiviteter, der fremmer selvværd, selvstændighed og ansvarlighed.

  2. Social udvikling: Vi lægger vægt på at styrke børnenes sociale kompetence gennem leg og fællesskab, hvor de lærer at samarbejde, dele og løse konflikter,

  3. Kommunikation og sprog: Vi arbejder målrettet med børnenes sproglige udvikling gennem dialog, fortælling og læsning, så de udvikler et rigt og nuanceret sprog.

  4. Krop, sanser og bevægelse: Vi tilbyder aktiviteter, der fremmer børnenes motoriske færdigheder og kropsbevidsthed, gennem leg, bevægelse og sanseoplevelser.

  5. Natur, udeliv og science: Vi inddrager naturen og omgivelser i vores pædagogiske arbejde, så børnene får erfaringer med naturfænomener og miljøbevidsthed.

  6. Kultur, æstetik og fællesskab: Vi introducerer børnene til forskellige kulturelle udtryksformer og æstetiske oplevelser, som styrker deres kreativitet og kulturelle forståelse.

Vi lægger stor vægt på en anerkendene tilgang til det enkelte barn, samt at børnenes hverdag skal være præget af tryghed, omsorg, nærværende voksne, forudsigelighed og genkendelighed. Vi tilbyder trygge rammer, hvor jeres barns trivsel og udvikling er i centrum og hvor der er kompetente og omsorgsfulde voksne med en bred viden omkring børns sproglige, sociale og personlige udvikling.

 

Kontakt os:

Alle relevante oplysninger kan findes på hjemmesiden. Kontakt os gerne hvis I skulle have nogle spørgsmål, vi står til rådighed med oplysninger omkring vores tilbud.